Er was een probleem met het laden van de reacties.

Oplossen mail foutmelding "Kan geen verbinding maken met server" (SSL aanzetten)

Support Portal  »  Knowledgebase  »  Bekijkt artikel

  Printen

We rollen vanaf 1 juli 2025 geleidelijk een update uit van de mailservers die een beveiligde verbinding forceren. 

Al minstens 10 jaar adviseren we om SSL te gebruiken in onze email instellen, maar gaan het gebruik van SSL nu verplichten. Wanneer de email instellingen in bijvoorbeeld outlook nog zo staan ingesteld dat geen SSL / TLS gebruikt wordt, dan is geen verbinding meer mogelijk.

 

De oplossing is heel simpel: SSL aanzetten voor de inkomende- en uitgaande email. 

Uiteindelijk moet worden ingesteld:

  • IMAP (inkomend): poort 993, versleuteling SSL/TLS

  • POP (inkomend): poort 995, versleuteling SSL/TLS

  • SMTP (uitgaand): poort 587, versleuteling STARTTLS

  • Serveradres (uitgaand/inkomend): mail.jouwdomeinnaam.nl

Het serveradres MOET zijn: mail.jouwdomeinnaam.nl (waar jouwdomeinnaam.nl natuurlijk vervangen wordt door je eigen domeinnaam)

 

 

Gebruik je nu IMAP (meest gebruikt en geadviseerd)

  • Open Outlook → Bestand → Accountinstellingen → Accountinstellingen…

  • Tab E-mail → selecteer je account → Wijzigen.

  • Klik op Meer instellingen…

    • Tab Server voor uitgaande e-mail

    • Tab Geavanceerd

  1. Server voor uitgaande e-mail:

    • Vink “Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist” aan.

    • Kies “Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn server voor inkomende e-mail.”

  2. Ga naar Geavanceerd:

    • Inkomende server (IMAP):

      • Wijzig poort naar 993.

      • Gebruik het volgende type versleutelde verbinding: SSL/TLS (soms heet dit alleen SSL of SSL/TLS; kies de optie met SSL/TLS).

    • Uitgaande server (SMTP):

      • Wijzig poort naar 587.

      • Versleuteling: STARTTLS (niet “SSL/TLS”).

  3. Klik OK → Volgende → laat Accountinstellingen testen doorlopen → Voltooien → Sluiten.

Gebruik je nu POP3 (alternatief)

  1. Volg het pad hierboven tot je in Meer instellingen… bent.

  2. Server voor uitgaande e-mail:

    • Vink “Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist” aan.

    • Kies “Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn server voor inkomende e-mail.”

  3. Ga naar Geavanceerd:

    • Inkomende server (POP3):

      • Wijzig poort naar 995.

      • Versleuteling: SSL/TLS (soms als SSL weergegeven).

      • Optioneel: vink “Een kopie van berichten op de server achterlaten” aan (handig als meerdere apparaten mail ophalen).

    • Uitgaande server (SMTP):

      • Wijzig poort naar 587.

      • Versleuteling: STARTTLS.

  4. Klik OK → Volgende → Accountinstellingen testen → Voltooien → Sluiten.


Deel via
Is dit artikel zinvol?  

Gerelateerde artikelen


Reacties

Voeg Reactie toe

Beantwoorden aan  


Self-Hosted Help Desk Software by SupportPal
© GetHost